صدور بیانیه اختتامیه همایش ملی زنجیره ارزش، برندینگ و صادرات در بخش کشاورزی و دامپروری
24 اردیبهشت 1402
صدور بیانیه اختتامیه همایش ملی زنجیره ارزش، برندینگ و صادرات در بخش کشاورزی و دامپروری

بسم‌الله الرحمن الرحیم

 

بیانیه اختتامیه همایش ملی زنجیره ارزش، برندینگ و صادرات در بخش کشاورزی و دامپروری

 

با استعانت از الطاف الهی پیرو تفاهم نامه همکاری مشترک بین دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران و دانشگاه محقق اردبیلی و شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان و در راستای تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت، همایش ملی زنجیره ارزش، برندینگ و صادرات در بخش کشاورزی و دامپروری با حضور بیش از ۲۰۰ نفر از استادان، صاحبنظران، دانش آموختگان و دانشجویان کشاورزی و رشته‌های مرتبط و تعدادی از مدیران اجرایی ملی و منطقه‌ای،کارشناسان و تولیدکنندگان کشاورزی، در روزهای ۲۲ تا ۲۳ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ در محل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان برگزار شد.

در ابتدا برگزار کنندگان همایش، صمیمانه از تلاش‌های ارزنده و میزبانی ارزشمند کشت و صنعت و دامپروری مغان و مشارکت فعالانه و مسئولانه مدیران ملی و منطقه‌ای، دانش‌آموختگان و دانشجویان، نمایندگان بخش خصوصی، کارشناسان و تولیدکنندگان در این همایش بزرگ تشکر و قدردانی می‌نمایند.

با توجه به مجموعه مباحث مطرح شده و مجموعه مقاله‌های انتخاب شده برای سخنرانی و پوستر، بیانیه این همایش ملی به شرح زیر اعلام میشود تا در آستانه سالی که مزین است به سال مهار تورم و رشد تولید، مورد توجه دولت، بخش خصوصی و به‌ویژه نهادهای کشاورزی قرار گیرد:

۱- تکمیل زنجیره ارزش محصولات از دو جهت برای کشور حائز اهمیت است؛ در درجه اول درآمدزایی و خلق ارزش افزوده بیشتر و در درجه دوم اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری. در واقع در شرایطی که شدیدترین تحریمها به شکل ظالمانه کشور را تهدید می‌کند، رونق زنجیره‌های ارزش و تسهیل تجارت داخلی و خارجی می‌تواند راهکار مهمی برای برون رفت از وضعیت موجود باشد. در سالی که مزین به نام مهار تورم و رشد تولید است، در حوزه تولید نیز تحول فرآیند تامین مالی، خوشه‌سازی صنعتی و گسترش شرکت‌های مدیریت زنجیره ارزش کلیدی بوده و این سه اقدام اساسی می‌توانند نقش مهمی در رونق اقتصادی کشور ایفا کنند.

2- امروزه مزیت رقابتی لازمه رشد و توسعه کسب و کار و تجارت است و توجه به برندسازی برای ارزش بخشیدن به محصولات و تحقق تمایز کالایی، ضرورتی انکارناپذیر است. در واقع برند ارزشمندترین دارایی هر کسب و کاری تلقی می‌شود. برهمین اساس در خصوص شرکت‌های پیشرو و تأثیرگذار در کشور نظیر شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان، برندسازی و توسعه برند مغانه، جهت گسترش تجارت و مدیریت ارتباط با مشتری در طول زنجیره‌های تأمین و ارزش، لازم است در اولویت سیاست‌گذاری قرار گیرد.

3- ارتباط صنعت و جامعه با دانشگاه از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورتی که این دو نهاد در کنار هم همکاری داشته باشند ارتباطی برد-برد در پی خواهد داشت. لذا بر توسعه روابط بین دانشگاه و شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان تاکید می گردد. در این ارتباط با توجه به تفاهم نامه بین دانشگاه تهران و دانشگاه محقق اردبیلی و شرکت کشت و صنعت مغان همایش مرتبط با آب در کشاورزی، چالش‌ها، تهدیدها و فرصت‌ها در پاییز امسال برگزار می‌گردد. برگزاری چنین همایش هایی (بصورت دوره ای یا سالانه) می تواند بستر خوبی برای بروز استعدادها و بیان مطالب به روش علمی فراهم نماید. ادامه همکاری های دو جانبه می تواند از طریق: اجرای طرح های تحقیقاتی توسط اساتید دانشگاه و اعزام دانشجویان به شرکت جهت کارآموزی و یا اعزام کارشناسان شرکت به دانشگاه ، انجام سخنرانی های علمی و کارگاه‌های آموزشی صورت پذیرد .

4- لازم است دانشگاهها با اجرای برنامه‌های هدفمند آموزشی و پژوهش در همکاری با شرکت‌های خصوصی، شبکه‌های نخبگانی را ایجاد کنند و با جذب سرمایه‌گذار برای ایده‌های فناورانه، زمینه برای رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان را فراهم نمایند. در این خصوص می‌توان با دریافت نیازهای فنی و تخصصی شرکت‌های خصوصی، برنامه‌های آموزشی در دانشگاه را بطور کاراتری جهت دهی نمود.

5- شرکت‌های دانش بنیان در کشور سرمایه‌هایی بی بدیل و ارزشمند می‌باشند. لازم است تا سیاست‌گذار در تصمیم سازی به سه ضلع، تشکل‌های مرتبط، شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها توجه داشته باشد. شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی زمینه مناسبی برای تشکیل این هم افزایی خواهد بود.

6- توجه به پایش محصولات در آینده و تولید محصولات سالم، ارگانیک و عاری از آلودگی، که موضوع مهمی در امر توسعه صادرات می‌باشد با تاکید بر توسعه پایدار که شامل ابعاد بلندمدت اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی است.

7- تاکید بر هوشمند سازی و توسعه کاربرد نرم افزارهای تخصصی با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان که می تواند در توسعه شرکت کشت و صنعت مغان موثر واقع شوند.

8- راه اندازی سامانه ای با هدف بررسی ایده ها و پیشنهادات و در جهت بهبود سیستم، از طریق جمع آوری نظرات مختلف اصلاحی با شیوه های نوین. در این ارتباط توصیه میگردد که درصدی از سود خالص شرکت به توسعه آموزش و پژوهش های کاربردی اختصاص یابد.

9- سازماندهی واحدهای بازاریابی و برندینگ و فروش با رویکرد جدید، از طریق همفکری با دانشگاه. در این راستا دانشگاه تهران در بهمن‌ماه 1401 پیشنهاد طراحی برنامه جامع راهبردی کشت و صنعت و دامپروری مغان با رویکرد مدیریت زنجیره ارزش و برندینگ را مطرح نموده‌است که در صورت تصویب شرکت آمادگی اجرای آنرا دارد.

10- تلاش در جهت ارتقاء بهره‌وری نهاده ها (نیروی کار و سرمایه) بگونه ای که حد بهینه برای هر یک تعیین گردد.

11- توجه به مسئله اگرو-توریسم و توسعه گردشگری در منطقه به منظور شناسایی منطقه و آشنایی با محصولات در ترویج "مغانه".

12- ایران با قرارگیری در منطقه خاورمیانه و در مسیر پنج کریدور اصلی ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی، امکان استفاده از همه روش‌های حمل‌ونقل، دسترسی به آب‌های آزاد، داشتن سواحل آبی و مرزهای خشکی گسترده، برخورداری از بنادر متعدد و شبکه جاده‌ای گسترده دارای مزیت‌های لجستیکی قابل توجهی است. بطوریکه کشور می‌تواند با توجه به این مزیت‌ها به یکی از مراکز مهم تجارت در منطقه و حتی دنیا تبدیل شود. متاسفانه این مزیت‌ها آنچنان که شایسته است مورد توجه سیاست‌گذار قرار نگرفته و لازم است در برنامه راهبردی کلان کشور و بخش کشاورزی بطور جد مورد توجه قرار گیرد.

 

 والسلام